December, 23, 2022
ලෝකාන්තය නැරඹීමට පැමිණෙන සංචාරකයන් සඳහා පට්ටිපොළ සහ බොරලන්ද අතර කේබල් කාර් ව්යාපෘතියක් ආරම්භ කිරීමට ජනාධිපති රනිල් වික්රමසිංහ මහතා උපදෙස් ලබා දී තිබේ. ඒ ඊයේ (22) පෙරවරුවේ නුවරඑළිය දිස්ත්රික් ලේකම් කාර්යාලයේ පැවති නුවරඑළිය දිස්ත්රික් සංවර්ධන කමිටු රැස්වීමට එක්වෙමිනි.
කෙසේවෙතත් මෑත කාලයේ දී කේබල් කාර් ව්යාපෘති කිහිපයක් සඳහාම මුලපුරනු ලැබූවද ඒ කිසිදු කේබල් කාරයක අත්දැකීම විඳගැනීමට මෙතෙක් ශ්රී ලාංකිකයන් හට අවස්ථාව උදා වී නැත.
2018 සැප්තැම්බර් 25 දා එවකට සබරගමු පළාත් ආණ්ඩුකාර නිලූකා ඒකනායක මහත්මිය ප්රකාශ කළේ, සමනලවැව ජලාශය ආසන්නයේ බෙලිහුල්ඔය සිට ලෝකාන්තය දක්වා කේබල් කාර් සේවයක් ඩුබායි රජයේ ආධාර ඇතිව ආරම්භ කරනු ලබන බවයි. තමන් ආණ්ඩුකාර ධූරයේ සිටින කාලය තුළ එම ව්යාපෘතිය ආරම්භ කිරීමට ගත හැකි සෑම පියවරක්ම ගනු ලබන බව ඇය එහිදී අවධාරණය කළාය.
ශ්රී ලංකාවේ ප්රථම කේබල් කාර් ව්යාපෘතිය සඳහා අවබෝධතා ගිවිසුම අත්සන් කිරීම 2019 ඔක්තෝබර් 13 දා නුවරඑළිය මහ නගරසභා පරිශ්රයේදී සිදුවිය. ඒ එවකට වැවිලි කර්මාන්ත අමාත්ය නවින් දිසානායක මහතාගේ ප්රධානත්වයෙනි.
දෙස් විදෙස් සංචාරකයින්ගේ ඉහළ ආකර්ෂණයක් සහිත නුවරඑළිය ප්රදේශය මෙරට උච්ඡත්වයෙන් ඉහළම ස්ථානයක පිහිටා තිබීම හා සුන්දර පරිසරයකට හිමිකම් කීම හේතුවෙන් එම ප්රදේශය සඳහා වන සංචාරක ආකර්ෂණය තවදුරටත් ඉහළ නැංවීමේ පියවරක් ලෙස නානුඔය සිට සිංගල් ට්රී කන්ද හා ග්රෙගරි වැව දක්වා කේබල් කාර් ව්යාපෘතියක් ආරම්භ කිරීම සඳහා සීමාසහිත අවුට්ඩෝර් ඉංජිනියරින් ලංකා පුද්ගලික සමාගම හා එහි විදේශීය හවුල්කරුවන් වන ඩොපෙල්මේ කේබල් කාර් සමාගම විසින් මෙම ව්යාපෘති යෝජනාව ඉදිරිපත් කර තිබුණි.
ඒ අනුව ඇමරිකානු ඩොලර් මිලියන 50 ක පමණ ආයෝජනයක් යටතේ නානුඔය දුම්රිය ස්ථානය, නුවරඑළිය තුරඟ තරඟ පිටිය හා සිංගල් ට්රී කඳු මුදුන යා කරමින් කුළුණු 21 ක් මක ගොඩනැගීමට යෝජිත මෙම ව්යාපෘතිය, මගීන් 10කට ගමන් කළ හැකි කුටි 86කින් සමන්විත එහි පළමු අදියර යටතේ කුටි 43ක් ස්ථාපිත කිරීමට සැලසුම් කරනු ලැබ තිබුණි.
මේ අතර 2020 සැප්තැම්බර් මස 08 වන දා එවකට සංචාරක අමාත්ය ප්රසන්න රණතුංග මහතා කියා සිටියේ, ජාතික නාමල් උයන හා රෝස තිරිවානා කන්ද ආශ්රිතව කේබල් කාර් ව්යාපෘතියක් ඇරඹීමේ යෝජනාවට රජයේ අවධානය යොමු වී ඇති බවයි.
මෙය නාමල් උයනේ භාරකාරීත්වය දරණ වනවාසී රාහුල හිමියන්ගේ යෝජනාවක් බවත්, එම යෝජනාව සම්බන්ධයෙන් මධ්යම සංස්කෘතික අරමුදල, වන සංරක්ෂණ දෙපාර්තුමේන්තුව, පුරාවිද්යා දෙපාර්තුමේන්තුව, සංචාරක සංවර්ධන අධිකාරිය වැනි ආයතන සමඟ ඉදිරියේදී සාකච්ඡා කිරීමට අපේක්ෂා කරන බවත් සංචාරක ඇමති ප්රසන්න රණතුංග මහතා එහි දී කියා සිටියේය.
ශ්රී ලංකාවේ කේබල් කාර් ව්යාපෘති ගැන මෙරට මාධ්ය පමණක් නොව ජාත්යන්තර මාධ්ය පවා පසුගිය සමයේ දී අනාවරණයන් සිදුකර තිබුණි.
2020 නොවැම්බර් මාසයේ දී Korean Herald පුවත් සේවය වාර්තා කර සිටියේ 71 හැවිරිදි කොරියානු ව්යවසායකයෙකු වන Yoo Sun-ha විසින් මහනුවර කේබල් කාර් ව්යාපෘතියේ ව්යාපාරික අයිතිය හිමිකර ගැනීමට සමත්ව ඇති බවයි.
මහනුවර නගරය හා හන්තාන කඳුමුදුන යා කරමින් ඉදිවෙන මෙම කේබල් කාර් ව්යාපෘතිය කිලෝමීටර 2.2ක දුරකින් යුක්ත වන අතර ඒ සඳහා ආයෝජනය කිරීමට නියමිතව තිබූ මුදල ඩොලර් මිලියන 35 කි.
ඡායාරූපයෙන් දැක්වෙන්නෙ Sky Asia හි සභාපති Yoo Sun-ha කොරියාවේ සෝල් නුවර දී Korean Herald පුවත් සේවය සමඟ පැවති සම්මුඛ සාකච්ඡාවකදී මහනුවර කේබල් කාර් ව්යාපෘතියට අදාළ ලේඛන පෙන්වන ආකාරයයි.
නුවරඑළිය පදනම් කර ගත් තවත් කේබල් කාර් ව්යාපෘතියකට ගිවිසුම් අත්සන් කිරීම 2021 දෙසැම්බර් මාසයේ දී සිදුවිය. ස්විඩන් විදේශීය ආධාර ක්රමය යටතේ සම්පූර්ණව ක්රියාත්මක වන මෙම ව්යාපෘතිය 30 අවුරුදු බදු පදනමක් මත ඇමෙරිකානු ඩොලර් මිලියන 55 ක මුදලකින් සංවර්ධනය කෙරෙන බව ගිවිසුම් අත්සන් කරන අවස්ථාවේ දී ප්රකාශ වුණි.
මේ පිළිබඳ වන අවබෝධතා ගිවිසුම නාගරික සංවර්ධන හා නිවාස අමාත්යාංශයේ ශ්රවණාගාරයේ දී අත්සන් කරනු ලැබූ අතර එම අවස්ථාව සඳහා එවකට වනජීවී සහ වන සංරක්ෂණ අමාත්ය සී.බී. රත්නායක, නාගරික සංවර්ධන හා නිවාස අමාත්යාංශයේ ලේකම් සිරිනිමල් පෙරේරා, නාගරික සංවර්ධන අධිකාරියේ සභාපති විශ්රාමික මේජර් ජනරාල් උදය නානායක්කාර, නාගරික සංවර්ධන අධිකාරියේ අධ්යක්ෂ ජනරාල් වරලත් නගර නිර්මාණ ශිල්පී ප්රසාද් රණවීර, ස්විඩන්හි අවුට්ඩෝර් ඉංජිනියරින් සමාගමේ සභාපති හා අවුට්ඩෝර් ඉංජිනියරින් ලංකා පෞද්ගලික සමාගමේ අධ්යක්ෂක ඔස්බෝල් ගාබර් යන මහත්වරු සහභාගී වී සිටියහ.
නානුඔය සිට නුවරඑළිය දක්වා අදියර 02 කින් කිලෝමීටර් 04 ක් දුරට දිවෙන මෙම කේබල් කාර් ව්යාපෘතිය තුළින් පරිසරයේ චමත්කාරය විඳ ගැනීමටත් ඉහළ අහසේ සිට අවට ප්රදේශ විවිධ කෝණවලින් නැරඹීමටත් අවස්ථාව උදාකර දීම මූලික අරමුණ බව එම අවස්ථාවේ දී සඳහන් වුණි.
සිංගප්පූරුවේ Sentosa දිවයින සහ මැලේසියාවේ Genting Highlands පදනම් කරගනිමින් ක්රියාත්මක කේබල් කාර් සේවාවන් ආසියානු කලාපය තුළ වඩාත් ඉහළ සංචාරක ආකර්ෂණයක් ලබාගත් කේබල් කාර් සේවාවන් වේ. ඒවා ආරම්භ වී මේ වන විට ගෙවී ඇත්තේ වසර ගණනාවක් නොව දශක ගණනාවකි.
එහෙත් එවැනි ව්යාපෘතීන් සඳහා ඉහළ විභයක් සහ මනා භූගෝලීය පිහිටීමක් ශ්රී ලංකාව සතු වුවද, ඒවා තවමත් ශ්රී ලංකාවේ දේශපාලකයින්ගේ සහ බලධාරීන්ගේ සාකච්ඡාවන්ට පමණක් සීමා වී ඇති මාතෘකාවන් වීම අභාග්යයට කරුණකි.
- සිසිර කන්නන්ගර විසිනි
Video Story